Mørk Golfklubb

Mørk Golfklubb ble startet i 1989 som klubb nr. 39 og åpnet sin første golfbane på 6 hull, par 3 og par 4, og et mindre treningsfelt sommeren 1990. Klubben ligger i Spydeberg, nord i Østfold.
Det var 35 medlemmer per 1. november, men på dugnadene dette året var det ofte det doble antall. Med andre ord en stor iver og masse engasjement, noe som var til enorm hjelp i starten for vår tilværelse.

Klubben har i dag en flott 18-hulls park/skogsbane samt en 9-hulls parkbane. 18-hulls banen er lagt i naturskjønne omgivelser, og bortsett fra fuglekvitter og rolige elvestryk, er det ikke mye som kan forstyrre deg her. 9-hulls banen  er et yndet sted for dem som ikke har tid til en runde på anleggets hovedbane, eller som vil trene på kortspillet sitt. Den holder svært god standard på både fairways og greener.

Historie rundt Mørk Golf

Mens norske landbruksmyndigheter lenge kjempet iherdig mot bygging av golfbaner på dyrket mark, var det noen få gårdbrukere som var pionérer når det gjaldt bygging av golfbane på egen grunn. Peder Mørk er én av dem. Etter å ha «luktet på golfsporten» i 70-årene, bestemte Peder seg i 1989 for å trappe ned kornproduksjonen og bygge en 6-hulls treningsbane på egen jord.

Fra 1993 og frem til 1999 var det en kontinuerlig utbygging av anlegget, og endte opp med å rive det gamle servicebygget «Mølla» og bygge nytt stort servicebygg vinteren 2000/2001.  Våren 2001 var hele golfanlegget ferdig slik det nå står.

Mørk Golf ligger i et gammelt kulturlandskap, men nøyaktig hvor gammelt vites ikke, da området ikke har noen stor historisk betydning. Det vi vet er at på 1400 tallet var det adelsslekten Rosensværd som eide det meste her ute og at de delte ut noe til Værne Kloster og resten ble overtatt av adelsslekten Akeleye.

I 1575 kommer industrien til Mørk. Da bygges saga som står ved green nr. 3. Dette var en oppgangssag, en dansk oppfinnelse, som kom til Norge på slutten av 1560 årene, og to slike ble anlagt i Mossefossen. Det antydes at saga ved green nr. 3 var nr. 3 i Norge, og nå startet det et langt industrieventyr. Saga ble ombygd og utvidet. Den fikk Kongelig sagbruksbevilgning fra det Danske kongelige Slott hvert år frem til Sverige tok over Norge. Bevilgningene kom årlig fra det Svenske Kongelige Slott, selvsagt etter søknad. Sagbruksbevilgningene tok slutt i 1870. Det kom flere ting til, noe som gjorde at det til tider arbeidet opp mot 60 personer der. Saga var i drift til 1950.

Når du går fra green nr. 3, får du den omtalte oppgangssaga til høyre for deg helt frem til hull nr. 4, som heter Sagbakken. Hovedhuset på denne plassen er fra 1680 og var forretningskontor for sagbruksdrifta, bolig for Sagmesteren og hans familie samt at det var overnattingssted for kjørekara som transporterte ferdige produkter til Soon og Moss.

På Mørk Golfbane har alle hull et navn, og de er hentet fra gamle skrifter og nedtegnelser:

18-hulls hull
nr. 1 – Veslenga, nr. 2 – Pølen, nr. 3 – Neset, nr. 4 – Sagbakken, nr. 5 – Gråteren, nr. 6 – Ekra,  nr. 7 – Tree, nr. 8 – Bråtan, nr.9 – Sagtomta, nr. 10 – Ila, nr. 11 – Bryggeri, nr. 12 – Mosan, nr. 13 Tuehagan, nr. 14 – Vinterveien, nr. 15 – Vesten, nr. 16 – Bjørnenga, nr. 17 – Sand og nr. 18 – Polsken.

9 - hulls banen,
nr. 1 Kalvebingen, nr. 2 – Smia, nr. 3 – Kjona, nr. 4 – Østjordet, nr. 5 – Jensejordet, nr. 6 – Åsene, nr. 7 – Myra, nr. 8 – Snippen og nr. 9 – Bustykket.